سرورسرور اختصاصیسرور مجازیهاست

تفاوت هاست و سرور مجازی و سرور اختصاصی در چیست؟

تفاوت هاست و سرور یکی از مهمترین موضوعاتی می باشد که ذهن بیشتر طراحان وب را درگیر می کند. یک طراح برای آنلاین کردن سایت خود هم می تواند از هاست استفاده کند هم سرور. هر دو روش های میزبانی از سایت، مزایا و معایبی دارد که در این صفحه با تمام آنها آشنا خواهید شد.

تفاوت هاست و سرور چیست؟

اصلی ترین سوال پیش امده برای ما این است که تفاوت هاست و سرور چیست؟ ما از هاست ها می توانیم برای نمایش سایت های خود استفاده کنیم. علاوه بر هاست ها می توانیم از سرور ها هم برای نمایش و راه اندازی سایت ها استفاده کنیم.

اگر کمی درباره سرور بخوانیم، متوجه این موضوع خواهیم شد که خود سرور نیز به دو نوع سرور مجازی و سرور اختصاصی تبدیل می شود. هر کدام از این موارد می توانند برای راه اندازی سایت های شما استفاده شوند.

سرور و هاست
سرور و هاست

تفاوت هاست و سرور مجازی و سرور اختصاصی در چیست؟

برای درک این موضوع که شما باید از کدام یک از روش های میزبانی سایت خود استفاده کنید نیازمند این است که تعاریف اولیه آنها را درک کنید. در ادامه به مفهوم هر کدام از این موارد و فرق بین هاست و سرور اشاره خواهیم کرد.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی که به آن Dedicated Server (دِدیکیت سرور) نیز می گویند، کامپیوتری است که در دیتاسنترها نگهداری می شود و همیشه روشن و به اینترنت متصل است. دیتاسنترها از صاحبان این سرور های اختصاصی هزینه هایی را دریافت می کنند تا بتوانند این کامپیوتر ها را برای میزبانی سایت ها روشن نگه دارند.

علاوه بر هزینه هایی که برای نگهداری فیزیکی سرور های اختصاصی توسط دیتاسنترها دریافت می شود، نیاز است تا سیستم عامل و برنامه های مورد نیازی را روی آن نصب کنید تا بتوانید از این کامپیوتر برای نگهداری سایت های خود استفاده کنید. برای هر کدام از این برنامه ها نیز باید هزینه هایی برای لایسنس ها و حق استفاده از آنها که معمولا به صورت ماهانه دریافت میشود پرداخت گردد.

دیتاسنتر چیست؟
دیتاسنتر چیست؟

سرور مجازی چیست؟

شما برای راه اندازی سایت خود می توانید از یک سرور اختصاصی استفاده کنید. اما هزینه نگهداری از سرور های اختصاصی بسیار بالا می باشد. به همین دلیل می توان توسط برنامه هایی سرور اختصاصی را به سرور های مجازی که به آنها VPS نیز گفته می شود تقسیم یا در اصطلاح آن را خرد کرد.

هاستینگ ها با استفاده از این روش، سرور های مجازی خود را به افراد مختلفی می فروشند. با این حال شما اگر بخواهید برای سایت خود سرور مجازی تهیه کنید، علاوه بر هزینه اجاره سرور مجازی باید هزینه هایی را برای حق استفاده از برنامه های مدیریت سرور مجازی به صورت حق پرداخت استفاده از برنامه یا همان لایسنس که معمولا به صورت ماهانه دریافت می شود پرداخت کنید.

تا اینجای کار ما دیدیم که سرور اختصاصی و سرور مجازی چه چیز هایی هستند. اما اگر بخواهیم بدانیم که تفاوت هاست و سرور مجازی و سرور اختصاصی در چیست؟ باید اطلاعاتی را درباره هاست هم بداینم. در ادامه با تفاوت بین هاست و سرور آشنا خواهیم شد.

تفاوت هاست و سرور اختصاصی
تفاوت هاست و سرور اختصاصی

هاست چیست؟

از آنجایی که هزینه مدیریت و نگهداری از سرور بالا است، می توان از هاست (Host) برای میزبانی سایت استفاده کرد. Host که در زبان فارسی به معنی میزبان می باشد به فضاهای اینترنتی گفته می شود که توانایی نگهداری از سایت های شما را دارند.

در واقع هاستینگ ها روی سرور های خود برنامه هایی را نصب می کنند تا بتوانند قسمتی از فضای سرور های خود را به کاربران بفروشند. یعنی هر سرور به هاست های کوچکتری تقسیم می شود و هر هاست در اختیار یک کاربر قرار می گیرید. این کار باعث پایین آمدن هزینه نگهداری از سایت ها می شود.

علاوه بر هزینه های گفته شده، داشتن هاست نیازی به دانش پیچیده مدیریت سرور ندارد و به آسانی می توان از هاست ها استفاده کرد.

بعد از خرید هاست، هر کاربر تنها امکان مشاهده و مدیریت هاست خود را دارد و سایر کاربران نمی توانند به هاست های دیگر دسترسی داشته باشند. این کار باعث حفظ امنیت و اطمینان خاطر از خرید هاست را می دهد.

اصلی ترین تفاوت هاست و سرور

بعد از این که با مفهوم هر کدام از موارد فوق آشنا شدیم، نوبت به این می رسد که با تفاوت هاست و سرور به صورت کامل آشنا شویم. دانستن فرق هاست و سرور باعث می شود تا بتوانید برای سایت های خود انتخاب های دقیقی را داشته باشید. در ادامه شما با مهمترین تفاوت های بین هاست و سرور به صورت کامل آشنا خواهید شد.

تفاوت هاست و سرور مجازی

تفاوت قیمت هاست و سرور

شاید مهمترین مساله برای کاربران و طراحان سایت، تفاوت هاست و سرور در قیمت آنها می باشد. هاست ها در مقایسه با سرور ها از قیمت های بسیار پایین تری برخوردار هستند.
این موضوع به دلیل هزینه بر بودن نگهداری فیزیکی و نرم افزارهای نصب شده روی سرورها می باشد.

هاست ها به دلیل ارزان بودن و برآورده کردن تمام نیاز های کاربران برای راه اندازی سایت هایشان، معمولا گزینه بسیار مناسبی می باشد. در ادامه با تفاوت هاست و سرور ها بیشتر آشنا خواهید شد تا بتوانید در انتخاب آنها بهتر عمل کنید.

تفاوت هاست و سرور از نظر سرعت

یکی از مهترین مسائل، تفاوت هاست و سرور در سرعت آنها می باشد. سرعت برای سایت هایی که دارای بازدیدکننده های زیادی هستند و یا سایت های آنها سنگین است بسیار اهمیت دارد. امروزه یکی از مهمترین مولفه های انتخاب هاستینگ ها سرعت پلن های آنها می باشد.

به این نکته دقت کنید که سرور ها از سرعت های بالاتری نسبت به هاست ها برخوردار هستند. اما نسبت به منابعی که برای هر سرور یا هاست تنظیم می شود ممکن است سرعت های متفاوتی را مشاهده کنید. حتی ممکن است برخی از هاست ها نسبت به سرور های مجازی از سرعت بالاتری برخوردار باشند.

هاست و سرور
هاست و سرور

فرق بین هاست و سرور از نظر امنیت

به دلیل اینکه که تمام برنامه های نصب شده بر روی سرور مجازی روی هاست های کاربران نیز تاثیر می گذارد می توان اشاره کرد که امنیت بین سرور و هاست ها می تواند یکسان باشد. یعنی امنیت Host شما از امنیت سروری که آن هاست را ساخته است تاثیر مستقیم میگیرد. پس فرق بین هاست و سرور در امنیت آنها کاملا به یکدیگر وابسته است.

در امنیت هاست های اشتراکی به این موضوع دقت کنید که دسترسی سایر کاربرانی که در یک سرور هاست خریداری کرده اند باید از سمت هاستینگ ها کنترل شود. یعنی کاربران یک هاست به داده های یکدیگر دسترسی پیدا نکنند که این مورد تقریبا روی تمام هاست های جهان کنترل و رعایت می شود.

فرق هاست و سرور در دانش به کار گیری

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، سرور ها دارای برنامه هایی برای میزبانی سایت ها هستند. برای مدیریت این برنامه ها (معمولا از کلمه کانفیگ استفاده می شود) نیاز به دانش سطح بالایی می باشد. فرق هاست و سرور در دانش به کار گیری آنها بسیار زیاد است. زیرا که کاربرانی که از هاست های اشتراکی استفاده می کنند به هیچ عنوان نیازی به این دانش ندارند و هاستینگ ها این کافیگ ها را روی سرور های خود انجام می دهند.

نتیجه گیری کلی تفاوت هاست و سرور

در نتیجه گیری کلی برای تفاوت هاست و سرور می توان گفت که در ابتدا یک سرور اختصاصی که کامپیوتری فیزیکی است روی دیتاسنترها قرار میگیرد تا همیشه به اینترنت متصل باشد. این سرور اختصاصی می تواند به صورت نرم افزاری به سرور های مجازی یا هاست های اشتراکی تقسیم شود.

هر فرد بسته به نیاز هایی که دارد می تواند از هاست اشتراکی یا سرور مجازی و اختصاصی برای نگهداری از سایت خود میزبانی کند. علاوه بر سرور های اختصاصی، سرور های مجازی نیز می توانند به هاست های اشتراکی متفاوتی هم تقسیم شوند.

فرق هاست و سرور وقتی برای ما ارزش پیدا می کند که سایت های ما ابتدای راه اندازی خود را رد کرده اند و دارای تعداد بسیار زیادی صفحه و بازدیدکننده های بسیاری می باشند. هرچه به قدرت و منابع بیشتری نیاز داشته باشیم باید از هاست های اشتراکی به سمت سرور مجازی یا سرور اختصاصی کوچ کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا